Wednesday, April 12, 2017

Melancong Ke Batam, Indonesia?

Bagi yang tinggal di sekitar Johor Baharu, Pasir Gudang, Penggerang dan sebagainya, nama Pulau Batam nie memang tak asing lagi dikalangan mereka. Walaupun Batam merupakan sebuah pulau, tapi jarang orang panggilnya dengan nama Pulau Batam. Biasanya mereka memanggilnya dengan nama Batam saja. 

Kalau nak ikut kisah dongeng, nama Batam nie diambil dari nama 'batang', lama kelamaan, mereka memanggilnya dengan panggilan Batam. Ada jugak kisah lain yang diambil dari buku Gunung Daik, yang mana Batam ni diambil dari dua perkataan iaitu Batu Ampa. Lama lama jadi la Bat(u)am(pa). Kalau nak tahu lagi tentang asal usul Batam nie, kena join kelas sejarah la kot kan. hehe.



Laluan masuk ke Batam nie, kalau dari Johor, kita boleh lalu 2 pintu masuk. Dua duanya melalui jalan laut. Kalau dari Jeti Stulang, feri akan terus ke Batam Center Ferry Terminal. Kalau dari Puteri Harbour Nusajaya, feri akan terus ke Batam Harbour Bay, dan kalau dari Jeti Pasir Gudang, feri akan terus ke Batam Center Ferry Terminal jugak. So, kalau dari Johor, akan sama ada melalui Batam Center atau Harbour Bay la. 

Actually ada jugak pintu masuk melalui udara. Iaitu melalui Hang Nadim Airport. Kalau dari Kuala Lumpur, ada beberapa flight yang nak ke Batam. Antaranya adalah Garuda Airways. As of date, so far Airasia belum ada lagi flight ke sana. Mungkin dalam perancangan rasanya. 

Orang kata Batam nie tak best. Sebab negara miskin. Hehe. Orang punya pendapat kan. Saya tak pernah kata salah dan tak pernah kata betul. Pendapat kan. Tapi, ada orang yang suka ke Batam. Hah, macam mana tu kan. 



Ok sambung balik. Sebenarnya jarak antara Johor dan Batam nie tak la jauh mana pun. Kalau naik feri lebih kurang 1 jam hingga 2 jam, bergantung kepada keadaan cuaca dan ombak. Kalau angin kencang, lambat la sikit. Kalau tak ujan, juragan pun angin bagus, dia pun speeding la. hehe

Yang tak pernah sampai lagi tu, FYI, bahasa pengantar di Batam adalah Bahasa Indonesia. Tapi sebab Batam nie adalah tempat orang orang luar berkumpul dan mencari rezeki, bahasa pun rojak la jugak. Bagi yang berbangsa Cina, mereka lebih gemar berbahasa Tiong Hua, yang dari Madura, Bandung, Makasar dan lain lain pun menggunakan bahasa keselesaan mereka. 

Suhu di Batam lebih kurang sama macam di Malaysia. Panas dan lembap. Suhu normal 30 darjah celcius, kelembapan udara lebih kurang 69%. 



Kalau korang jenis yang suka shopping, suka pantai, suka pulau, suka snorkeling, suka golf, suka budaya dan suka mencuba masakan asing, Batam adalah tempatnya. 

Kalau dulu, 10 tahun lepas, Batam dengan keluasan hanya 1595 kilometer persegi, day trip pun dah boleh cover satu Batam. Tapi sekarang, dengan adanya banyak lagi attraction point yang baru, mungkin kalau nak cover semua, kena spend masa lebih kurang 3 hingga 4 hari untuk cover semua. 

So macam mana? Teringintak nak ke Batam? Jom..

No comments:

Post a Comment